Freilach Mit Kneidlach

Konsertteja
Yhteystietoja

Yhtyeen jäsenet

Hanuristi/pianisti Eva Jacob syntyi Groznyssa, Tšetseniassa, suoritti pianonsoiton diplomitutkinnon Leningradin konservatoriossa 1975 ja on toiminut pianonsoiton ja kamarimusiikin opettajana Sibelius-akatemiassa vuodesta 1980 sekä Länsi-Helsingin musiikkiopistossa pianonsoiton opettajana vuodesta 1995. Hän on myös juutalaisen Hazamir-laulukuoron johtaja vuodesta 1985 ja kamarimusiikkiyhtye Trio Jacobin jäsen. Eva Jacob toimii tuottajana sekä myös taiteellisena johtajana Helsinki Klezmer Festival -tapahtumassa.

Viulisti Benjamin Hirschovits aloitti viulunsoiton nelivuotiaana. Lukion jälkeen hän opiskeli Sibelius-Akatemian esittävän säveltaiteen koulutusohjelmassa suorittaen viulunsoiton A-tutkinnon erinomaisin arvosanoin ja valmistuen musiikin maisteriksi 2005. Klassisen viulunsoiton lisäksi hän on ollut Freilach mit Kneidlachin jäsen yhtyeen perustamisesta lähtien 1998 ja omaksunut autenttisen klezmer-soittotyylin tyypillisine ornamentteineen. Benjamin Hirschovits on toiminut myös klezmer-musiikin opettajana useilla mestarikursseilla, mm. Haapavesi Folk -tapahtumassa. Tällä hetkellä hän toimii freelance-muusikkona Helsingissä toimittuaan Vaasan Kaupunginorkesterin I viulun äänenjohtajana sekä konserttimestarina vuosina 2005-2009.

Daniel Shaul on opiskellut musiikin maisteriksi Göteborgin musiikkikorkeakoulussa. Opintoja on kertynyt myös Helsingin konservatoriossa sekä Conservatorium van Amsterdamissa. Työkokemusta on kertynyt lukuisissa Suomen orkestereissa sekä äänenjohtajana että englannintorven soittajana. Daniel on toiminut myös soitonopettajana mm. Oulun konservatorilla ja Espoon musiikkiopistossa. Tämän hetken suuri rakkaus on kuitenkin cimbalomin soitto, joka on avannut kokonaan uuden ulottuvuuden klezmer-musiikkiin.

Ilkka Heinonen on kansamusiikin eturivin muusikko, joka tunnetaan ennakkoluulottomasta luomiskyvystään ja monipuolisesta osaamisestaan. Heinonen opiskelee Sibelius-Akatemiassa pääinstrumenttinaan kontrabasso, jonka lisäksi myös jouhikko on Ilkan käsissä usein nähty soitin. Heinosen soitantaa konserteissa ja levyillä voi kuulla
Freilach mit Kneidlachin lisäksi yhtyeissä Ruuti, Kirjava lintu, Jouhiorkesteri,, Hot’n tot, Teija Niku & Grupa Balkan, Karoliina Kantelinen & Ilkka Heinonen, Kanteleen kyydissä, Ville Leinosen Unilehto sekä useissa väliaikaisemmissa produktioissa.

Laura Airola aloitti viulunsoiton 5-vuotiaana. Vuosina 1996-2002 Laura opiskeli Sibelius-Akatemian esittävän säveltaiteen koulutusohjelmassa valmistuen musiikin maisteriksi. Viulunsoiton A-tutkinnon hän suoritti erinomaisin arvosanoin vuonna 2002. Laura on opiskellut myös Stadiassa (nyk. Metropolia) pop&jazz-muusikkolinjalla. Hän on toiminut opettajana Pop&Jazz-konservatoriolla sekä Länsi-Helsingin musiikkiopistossa vuodesta 2001 eteenpäin. Laura soittaa viulun lisäksi nyckelharpaa sekä mandoliinia esittäen mm. irlantilaista musiikkia, klezmeriä ja gypsyjazzia. Yhtyeistä mainittakoon Freilach mit Kneidlachin lisäksi Mustarastas, Cat Lee&the company, Riku Niemi orchestra, Django collective Helsinki ja Jousikaiku-kvartetti.  Freelance-muusikkona hän on esiintynyt yli sadalla äänilevyillä. Hän säveltää, sanoittaa, sovittaa ja tuottaa. Laura on saanut toisen palkinnon Gummeruksen ja Nuoren Voiman liiton runokilpailussa vuonna 2000.